האם פייסבוק לייב מתאים לעמותות?

מאת: זהר עמיהוד*

בוודאי שמת לב שהפיד שלך בפייסבוק מתמלא לאחרונה בסרטוני וידאו בשידור חי. אכן, פייסבוק מקדמת במלוא הכוח את פייסבוק לייב עד פי 10 מכול פוסט וידאו אחר.

פייסבוק לייב היא היכולת של פייסבוק לשדר וידאו בזמן אמת, ליצור חשיפה מול העוקבים הן בפרופיל האישי והן בדף העסקי כמו גם בקבוצות. והשאלה היא האם יש מקום לפעילות פייסבוק לייב לעמותות.

התשובה היא כן

סוג שידורי פייסבוק לייב שעמותה יכולה לעשות

השימוש ביכולת פייסבוק לייב היא להביא דיווח וידאו מהשטח, בזמן אמת ולתת לתוכן חשיפה תוך כדי שהאירוע קורה. נכון שיש הקלטה אחר כך וניתן לצפות בוידאו, אבל לשידור החי יש את "הכוח" שלו, יש את העוצמה שלו ולכן העיקר הוא להביא את הדברים שהם קורים ואת זה, במרבית המקרים, לא ניתן לתכנן.

הצילום הכי טוב ושהכי קל לעשותו הוא שידור ממצלמת הוידאו שבמכשיר הנייד וזה טוב כל עוד מצלמים עם תאורה מלאה ובמרחק קצר. שידור וידאו עם בחושך, למשל, או צילום וידאו למרחק כמו צילום אירוע מהשורה האחרונה יוצא רע מאוד.

לצילומי חוץ, מרחוק ובתנאי תאורה שאינם אופטימליים צריך ציוד מקצועי כדי לשדר באמצעות פייסבוק לייב.

ברכת המנכ"ל – אם המנכ"ל רוצה לברך את מתנדבי העמותה בברכת שנה טובה או חג שמח וכדומה הוא יכול לעשות זאת באמצעות Facebook Live.

תוכן תרבות כמו מופע התרמה שהעמותה עורכת או כנס של העמותה. השידור באמצעות פייסבוק לייב מאפשר לאחרים, שלא יכלו להגיע, להיות כאילו הם נמצאים באולם הכנס. זוהי דוגמה שניתן לתכנן מראש כי זהו כנס אליו נערכים מראש. רק שימו לב שצריך לעמוד קרוב לדוברים, אחרת הצילום יהיה רע מאוד. אם אתם רוצים להיערך לצילום איכותי, תחשבו על הערכות בסגנון צילום חתונות – זאת ממש אופרציה.

ראיונות עם אורחים – מנהל העמותה נפגש עם איש ידוע ומוכר בקהילה שיש לו מסר להעביר לחברי העמותה או למתנדביה או לתורמים.

תוכן של מאחורי הקלעים למשל התארגנות לקראת פעילות מסויימת כדי לגייס מתנדבים נוספים,

חדשות מרעישות שמחייבות "פריצה" תקשורתית.

מרבית השידורים בפייסבוק לייב יהיו צילומי 'וידאו סלפי' בלתי מתוכננים ולכן צריך לזכור שאמנם פייסבוק תעשה כול מאמץ לחשוף אותם לאוהדים הנמצאים אוןליין, אבל זאת היא גם נקודות החולשה של פייסבוק לייב וזה המקום לדבר על החסרונות.

פייסבוק לייב לעמותות, למה כן

היתרון הראשון היא שוידאו הוא תוכן שמושך פי כמה וכמה מאשר פוסט וידאו רגיל ובטח שיותר מתמונה בלבד או פוסט המכיל רק טקסט.

היתרון השני היא ששידור באמצעות פייסבוק לייב יוצר תחושה של דחיפות, למשל כאשר אתם רוצים לקורא למתנדבים להתגייס עבור פעילות שנערכת עוד מעט או עכשיו כמו חלוקת מזון. ראו בזה מעין כלי של "קריאה אחרונה".

היתרון השלישי הוא שלכולם יש פייסבוק ולא צריך ללמוד משהו חדש להפעיל.

בסופו של דבר, שידור חי הוא כלי שעמותות יכולות לעשות בו שימוש כדי לשמור על המתנדבים  שלנו מעורבים בפעילויות השונות.

>> להרשמה לסדנת סדנת פייסבוק ככלי לשיווק במגזר השלישי לחצו כאן

>> להרשמה לסדנת פרסום ממומן בפייסבוק לחצו כאן

פייסבוק לייב לעמותות, חסרונות

החיסרון הראשון הוא שפייסבוק יוצאים מהנחה שכולם חיים בפייסבוק. אולי הם רוצים לחשוב כך, אבל אני מניח שיש הרבה אנשים שנכנסים לפייסבוק פעם או פעמיים ביום. גם אם יש מישהו שנכנס 15 פעמים ביום לפייסבוק לעבור על הפיד שלו, מה הסיכוי שבדיוק ברגע שהוא נכנס הוא יראה את השידור החי של העמותה אחריה הוא עוקב.

אני יכול לשתף אתכם במקרה של חברת שטראוס שערכה שידור חי באמצעות פייסבוק לייב לקהל האוהדים שלה המונה כ- 63,000 איש. יש לכם הערכה כמה אנשים צפו בשידור החי? התשובה היא בין 240 ל- 270 ועל זה יש לי לומר מילה אחת – מאכזב!

החיסרון השני הוא שפייסבוק לא תראה לכם מי צופה בשידור החי באמצעות פייסבוק לייב. היא תראה לכם את מספר הצופים אבל אל את שמם ובטח שלא את כתובת המייל שלהם כמו גם פרטים נוספים. במילים אחרות, אתם משדרים בזמן אמת ולא יודעים מי באמת צופה ומאזין אלא רק כמה צופים יש על הקו.

החיסרון השלישי הוא שפייסבוק תעשה כול מאמץ ותסיר כול מכשול כדי לתת לשידור שלכם בזמן אמת את החשיפה המקסימלית. למשל, בגמר השידור היא תיצור פוסט עם הקלטת השידור החי עבור צפיות נוספות ולא בטוח שזה מה שאתם רוצים.

החיסרון הרביעי הוא שפייסבוק, כרגע, לא מרוויחה מזה שאתם יוצרים שידור חיים. ובכן, לדעתי, לא ירחק היום ופייסבוק תציג פרסומת במהלך השידור החי. עוד לא ידוע איך זה יראה, אבל יש כמה דוגמאות שאותן ניתן ללמוד ביוטיוב לגבי האופן בו מוצגות פרסומות.

החיסרון החמישי הוא הפרה של זכויות יוצרים. פייסבוק מאוד קשיחה בנושא זכויות יוצרים. מספר חשבונות של מפרסמים נחסמו בפייסבוק לאחר ששידרו באמצעות facebook Live קטע מוזיקלי שהיו עליו זכויות יוצרים. פייסבוק גם עלולה לחסום לכם את החשבון בגלל שמישהו התלונן שתוכן השידור החי מהווה פגיעה והבוחנים של פייסבוק החליטו שאכן התוכן אינו ראוי. הם נותנים עונש ולא מסבירים ובטח שלא מנמקים. למה? ככה!

נעים להכיר, וובינר

וובינר היא מערכת שידור וידאו חי עצמאית שאינה חלק מפייסבוק. המשתתפים יכולים להשתתף בוובינר מכול מכשיר: מחשב שולחני, מחשב נייד, מכשיר נייד כמו אייפון ואנדרואיד, הם רואים את המצגת שמשתף המנחה ואת מצלמת הוידאו שלו, הם יכולים לשאול שאלות בזמן אמת במהלך הוובינר.

פייסבוק לייב כמו וובינר הן מאותה משפחה של מערכות לשידורים חיים, אבל הן לא מאותו סוג. מערכת וובינר דומה יותר להרצאה בה המרצה עומד על הבמה ומרצה בפני רבים, מציג בפניהם מצגת, מדגים מוצר. היושבים באולם רואים את המרצה, שומעים את קולו וצופים במצגת שהכין – זה בדיוק וובינר, רק שזה קורה אונליין.

>>להרשמה לקורס: וובינר לעמותות לחצו כאן

אז מה ההבדל בין פייסבוק לייב למערכת וובינר?

שתי המערכות הן מערכות של שידור חי באינטרנט, אבל יש מספר הבדלים קטנים ביניהן שעושים את ההבדל הגדול.

פייסבוק לייב וובינר
גישה חייב חשבון פייסבוקחייב להיות אוהד / עוקב כל אחד יכול להתחבריכול להתחבר מי שקיבל קישור
עלות 0 שקלים עולה
מספר משתתפים לא מוגבל עד 2,000
מי השתתף לא תדע לעולם, רק את מספר המשתתפים ואת שמות אלו שהגיבו יש רשימה מסודרת עם פרטים: שם, מייל ופרטים נוספים לפי החלטתך, מתי נכנס, כמה זמן שהה, אזיה שאלות שאל
כלי ציור והצבעה אין יש
פילטרים יש אין
משוב בסיום אין יש
שאלות polls תוך כדי השידור אין יש
טופס הרשמה לפני אין יש
מיילים לתזכורת אין יש
משך מקסימלי 90 דקות אין מגבלה
צ'ט פנימי אין יש
משתתפים יכולים לשאול שאלות כן כן
משתתפים יכולים להצביע לא כן
הקלטת וידאו יש יש
שיתוף מסך אין אפשרות אלא אם מכוונים את המצלמה אל המסך אפשר לשתף מצגת, דפדפן, תוכנה ולמעשה כול חלון

 

סיכום

יש מקום בעולם השידורים החיים גם לפייסבוק לייב וגם לוובינר. אם האירוע מתוכנן מראש וחשוב לך לצרף אותו לרשימת התפוצה, לדעת מי צפה בשידור, מתי נכנס, מתי עזב ומה שאל במהלכו – וובינר.

לשידורים חיים מתפרצים, בהפתעה, ללא הכנה מוקדמת, ללא יידוע מראש של המשתתפים הפוטנציאלים על מועד האירוע, עשה שימוש בפייסבוק לייב

>>>> קורס וובינר ייפתח באנפיטק, להרשמה

המחבר: זהר עמיהוד, מעטפת מלאה של שירותי וובינר שמאפשרים לך שקט נפשי שהוובינר שלך יהיה הצלחה

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>