המוטיבציה של משתמשים באינטרנט ואיך אישיותו של האדם משפיעה על השימוש באינטרנט

לפני כשבועיים השתתפתי בפורום ניהול ידע שנערך בחסות שיתופים ובהובלתה של אורטל שמלץ. אייל רבין, חוקר בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט, העביר לנו הרצאה ממש מעניינת על מהי המוטיבציה של משתמשים באינטרנט ואיך אישיותו של האדם משפיעה על השימוש באינטרנט. אני חושבת שיש מקום לקחת את הדיון המעניין ולחשוב מה ניתן לגזור ממנו עבור אתר האינטרנט של כל אחד מכם. להלן המצגת ועיקרי הדברים לרשותכם כאן  

View more presentations from EyalRabin.
הגדרת אישיות – קבוצה גמישה ומאורגנת של מאפיינים ייחודים לאדם מסוים המשפיעים על הכרתו, דחפיו והתנהגותו במצבים שונים (Ryckman, 2004)

נתוני גלישה באינטרנט – 
 1. 76% מהאוכלוסייה בישראל גולשת באינטרנט (בקרב גילאי 13-17 90%) 
 2. 9% מהאנשים הם יוצרי התוכן , 91% הם Free riders ) Lurkers ) וצרכני מידע פאסיביים 

שיטות להכרת המשתמשים באתר וזיהוי פרסונות עיקריות ומשניות 

אנו נוטים להתייחס אל משתמשי האינטרנט כאל קבוצה הומוגנית. בבואכם לאפיין ולעצב אתר אינטרנט חדש או להשיק מוצר.שרות חדש באתר קיים יש לעשות הפרדה בין קבוצות שונות של אנשים ושימושים שונים .כיצד ניתן לעשות זאת ? 

  1. ראיונות עומק – מול מחשב או מול Mokeps
  2. קבוצות מיקוד
  3. סקרים ושאלונים אוף ליין ואון ליין
  4. צפייה במשתמשים בסביבת השימוש הטבעית
  5. מבחני שימושיות במעבדה
  6. Data mining – כריית מידע

חברי פורום הידע, אנחנו יכולים להעלות דוגמאות לראיונות עומק ומבחני שימושיות ששימשו אותנו באופן משביע רצון שישמשו את קהל הקוראים. ואיבדתי את הדוגמא שקיבלנו בכנס אם משהו יוכל להעלות דוגמא סרוקה זה יהיה נפלא. 

שלב שני – מה עושים עם המידע ? מבינים מה החששות ומה מניע את המשתתפים ולהציע שירות על פי התוצאות

הכרת המשתמש
 

מה המשתמש מחפש? מוצר? מידע? חוויה? להעביר את הזמן? הנאה? 

איך הוא נראה ? מי הוא המשתמש ? איך המשתמש מרגיש ? על מה המשתמש חושב ? היכן המשתמש צורך את המידע ? 

כיצד נתחשב במאפיינים שלהם בתהליך קבלת ההחלטות על אפיון האתר והמוצרים למשתמשיו ? 

מוטיבציה ראשונה – משתמשי אינטרנט המונעים מחיפוש ריגושים ונטילת סיכונים  

תיאוריית חיפוש הריגושים – רמת חיפוש הריגושים ונטילת הסיכונים של אדם תגדיר עד כמה ישתמש בשירותים חדשים באתר   

אם ניקח לדוגמא אתרי סחר באינטרנט: 

ניתן לאפיין לקוחות לפי שיטת מכירה – לקוחות של מכירות קבוצתיות  הינם לקוחות סולידיים ולכן עולה החשיבות של הביטחון בקנייה והורדת המימד הסיכון שיגרום להדגשה של המימד החברתי האנושי בעיצוב האתר והשירות. לעומת זאת, את הלקוחות של מכירות פומביות, תחושת התחרות מניעה אותם , גברים וצעירים יותר יוטו לזה ,אלו אנשים לא פועלים באופן רציונאלי, אוהבים סיכונים – מכירה פומבית באה לענות למאפיינים של אנשים שאוהבים לקחת סיכונים .
בסופו של דבר זה אותו נאפיין מוצר אחד הפונה בצורה שונה למאפייני לקוחות שונים. 

זה ההבדל בין טלוויזיה שמכוונת לערוץ אחד בנקודה מסוימת לאינטרנט המאפשר התאמה אישית והפנייה למספר ערוצים מאותו אתר. 

מוטיבציה שנייה – משתמשי אינטרנט בעלי צורך חזק בסגירות
נוטים להימנע מאי ודאות.
אנשים בעלי צורך גבוהה בסגירות ימנעו מאתרים בעלי קישורים רבים וממידע מבלבל וסותר , יבדקו מספר מקורות. אמזון הוא דוגמא לאתר עבור משתמשים בעלי סגירות נמוכה. 

שמגיע משתמש לאתר יש להבין הם הוא משתמש חדש או חוזר. אם הוא לקוח חדש אזי יש להסביר לו מה יש באתר. למשתמשים חוזרים שכבר מכיר את האתר יש לחשוף אותו לשירותים נוספים. 

מוטיבציה שלישית – מחפשי חידושים אל מול חדשנים 

מחפשי חידושים: נונקונפורמיסטים, יצירתיים ומרגישים בנוח עם מצב בלתי מובנה
שמרנים: זקוקים לתפקידים מוגדרים ונורמות ומחפשים יציבות וסדר 

חדשנים מול שמרנים – חשוב להבין למי מיועד האתר משתמשים שמרנים או חדשנים ? אם ניקח לדוגמא את השרות החדש של גוגל Google wave (מי שרוצה הזמנות יש לי כמה חלק , הגיבו עם כתובת ה gmail  שלכם ואשלח לכם הזמנה J ), מערכות פיננסיות וחשבונות בנק פונה לצד היותר שמרן של כל אדם באשר הוא ולכן יתאפיינו בקווים נקיים, בלי הרבה צבע ותמונות ומוגנים תחת סיסמא. 

מוטיבציה רביעית –  ערכים
ערכים סכמות קוגניטיביות המאפשרות לאדם להעריך מה חשוב לו בחיים. לכל אדם היררכיה של ערכים. 

אתרי הימורים לדוגמא, מאופיינים במוטיבציות גבוהות של העצמה עצמית . מתקשר לשימושים והתנהגויות נוספות כגון קניות .
נשים שכותבות בפורומים יש להם צורך חברתי רב יותר , לאנשים שבמגזר השלישי יש להם ערכים יותר קהילתיים . אנשי המגזר השלישי הינם אנשים בעלי הערכה גבוהה לערכים קהילתיים ( ערכים שמעבר לעצמי שלהם).
אנשים המאופיינים בדאגה לכלל האנשים ולטבע ולסיוע לאחרים, יינטו לתרום מזמנם לאחר וכן יינטו גם להשתמש בכלים קהילתיים כגון בלוגים, פורומים וכדומה. 

מוטיבציה חמישית – גיל 

דוגמא לאתר, Kafe , שמאוד הצליח בעיקר בקרב הקהל המבוגר שמאפיין בצריכה של מידע ויזואלי יותר, עם מיליוני כניסות בחודש. 


אז מה עושים עם כל זה ?
 

  1. לפני שאתה מתחילים לאפיין / לעצב אתר. חשוב שתשאלו את עצמכם טוב טוב מי הם הלקוחות שלו.
  2. אם אתם צריכים בסיוע אפיון האתר או בהתאמת השירותים לקהל היעד שלכם (כמו ילדים בסיכון, בעלי לקות ראייה, אוהבי חיות, נשים בהריון ועוד ועוד ועוד ) אתם מוזמנים ישירות לאייל רבין ( eyal.rabin@gmail.com ) או לפנות אלינו בבלוג , דרך צור קשר  באתר או ישירות לכתובת המייל שלי.

  

  

  

  

 

One Comment

  1. אני חושב שהוא ממש צודק
    כי הדרך הכי טובה להגיע לאנשים היא על ידי הרגש והרצון להיות כמו כולם

    למה אני קניתי עכשיו חולצה מסוימת מכנס או ספר
    מי השפיע עליו לקנות הפרסומת או אולי הדוגמנית או החברים שלובשים את זה גם
    ולמה לא קניתי את המוצר לפני אולי המבצע משך אותי לקנות איך פרסמו אותו , מי פרסם אותו , מה המילים שהשתמשו בהם

    לכתוב את כל הנתונים על דף נייר ולחשוב על זה כמה ימים לפני שמתחילים לקבוע תאריך התחלה לאחר כשבוע או שבועיים של

    חזרות ורעיונות

    זהו צריכה להיות מטרה מוגדרת של סכום כסף שאני רוצה בשבוע וכמה שעות אני מוכן להשקיע

    בהתחלה לא להציב רף גבוה אלא של 25 שקל לשעה לכל שעת עבודה ואז להעלות בסכומים

    לא להקשיב לאנשים ועדיף לא לספר לאנשים מה אתם עושים כי הם ינסו להוציא אתכם מזה כי קשה להם להאמין שיש עבודה

    שהיא מוכר באינטרנט

    לאחר שתתחילו למכור בסכום שאנשים יכבדו אתם יכולים לספר ואז יהיה להם יותר קל להאמין

    הכי חשוב זה לעשות מה שאחרים עושים להירשם לניוזטרים של אחרים וללמוד איך הם עובדים ולחשוב למה אני קורא את המכתב

    מה הוא עושה לי מבחינה ריגשית (המילה הזאת ממש חשובה בעסק הזה)

    בהצלחה לכולם

    וכמובן אני כמו כולם גם מנסה למכור תוך כדי ההסברים שלי אבל אני לא לוקח את הידע הזה לזכותי
    הידע שלי הגיע מהגאון הזה
    http://tiny.cc/0qn9kv803x
    הוא ממש מיקצועי הוא מסביר הכל על ידי סרטים
    החל מהמחשבה להתחיל תוך כדי הסבר מה לפתוח איפה כמה עולה איפה כדי , כמה מהאפשרויות הקיימות של האתרים של

    המאמרים ומשם לכתיבת התכנים ולמשלוח המייל הראשון

    היה בן אדם חכם פעם שאמר

    “אל תמתין – אף פעם לא יהיה הזמן הנכון” – נפוליאון היל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *