מהי התנהלות כספית נכונה בארגון?

מאת: זאב הרשקוביץ מנכ"ל ניהול נטו בע"מ ומבעלי החברה

*  הכתבה נכתבה במקור לארגונים במגזר העסקי אך העקרונות גם אצלנו במגזר השלישי רלוונטים. כדאי להפנים.

הארגון שלך נמצא בתהליך צמיחה. אתה מוצא עצמך עוסק בניהול הפיננסי של הארגון יותר ויותר במקום להכניס פעילות חדשה. אתה מתחיל לרוץ בשביל הבנק במקום בשביל הארגון. האם זה המקום בו אתה צריך להיות? האם זה המקום בו אתה רוצה להיות?

בעסקים רבים גם במידה והחברה מרוויחה, עדיין בעל הארגון ישאל פעמים רבות – איפה הכסף? משמע, החברה עשויה להגיע לידי קריסה וחדלות פירעון גם אם היא ריווחית.

זה הזמן לחשוב על קבלת סיוע כמו ניהול פיננסי שוטף, ייעוץ עסקי או ייעוץ כלכלי לעסק. מלווה פיננסי או מלווה עסקי מקצועי יסייע לך לנווט את החברה לדרך נכונה, להמשך הצמיחה והגדילה.

אז מהי התנהלות כספית נכונה בחברה?

רוצים ללמוד על הנושאים האלה לעומק יותר? בנינו סדנה מיוחדת עבורכם – לפרטים והרשמה לחצו כאן

ניהול כספים הוא נדבך בעל רבדים רבים ואנו נמנה את העיקריים שבהם:

ניהול תזרים מזומנים 

חוק מספר אחד הוא שארגונים לא קורסים רק בגלל הפסדים, אלא רק בגלל שנגמר להם הכסף.

תדאג תמיד להיות עם האצבע על הדופק ודע בכל רגע נתון מה אמור להכנס ומה אמור לצאת מחשבון הבנק שלך. גם אם מבחינתו של רואה החשבון שלך מצבך מצוין והחברה ריווחית, עדיין יכולה להיווצר לך בעיה תזרימית.

חוק מספר שתיים הוא שבלי אמון שלך במערכת הבנקאית ושל המערכת הבנקאית בך ובעסק, לא תקבל אשראי.

תדאג לבנות מערכת אמון עם הבנק בה מילה שלך חקוקה בסלע. תיידע אותם על בעיות שעומדות לצוץ בתזרים המזומנים ולא שהם יודיעו לך על בעיה שנוצרה לך בבנק. תתפלא כמה הבנק יהיה מוכן ללכת אתך אם יאמין בך.

חוק מספר שלוש הוא שבלי עודף אשראי לא ניתן לנהל ארגון נכון.

לכן אשראי לוקחים כשאפשר ולא כשצריך, כי כשתצטרך אותו לא תקבל.

כמו כן זכור שהיכולת שלך לתקשר עם הבנק שונה באופן מהותי מיכולת יועץ עסקי או יועץ כלכלי מקצועי המתמחה בלדבר את השפה הבנקאית.

ביצוע גבייה מקצועית

אחת הבעיות המשמעותיות בכל עסק הוא ניהול תזרים מזומנים לקוי. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הליך גבייה בעייתי. אתה כמו רוב בעלי הארגונים רוצה לקבל את הכסף, אבל לא אוהב לבצע את הגבייה. אתה מתרץ את הנושא בחוסר זמן, בחשש מפגיעה ביחסים ובשימור הלקוח, אתה אומר שאתה לא אסרטיבי. "הוא ישלם בסוף" אתה אומר ואני רק מקווה בשבילך שהוא ישלם עוד לפני הסוף. גבייה היא תהליך לא נעים, לא כייפי, שלא בא לנו לעשות ושאנחנו נוטים לדחות.

זכור כי הכסף מגיע לך!

עבדת קשה בשביל זה. אם אתה לא מסוגל להרים את הכפפה, תביא גורם חיצוני שמטרתו לשפר לך את תזרים המזומנים ואני מתכוון לגורם שמבצע גבייה ולא "גוויה".

תמחור, תמחיר והמחרה נכונה של מוצרים ושירותים

איך אתה קובע את המחיר למוצר או לשרות שלך? לפי מכפיל? לפי המחיר של המתחרים באזור? בארץ? בעולם? או אולי אתה תקרא לזה לפי מחיר השוק?

התמחיר נבנה מהבסיס, מרמת העלויות הישירות, העלויות העקיפות והעלויות הקבועות, כולל המשכורת שלך, כולל עלויות המימון שלך, כולל ההשקעות שלך, כולל כל עלות הקיימת בחברה או שאתה צופה שתהיה קיימת בטווח זמן הנראה לעין.

אחרי שזה בוצע, תוסיף את הרווח המבוקש ותראה אם אתה במחיר השוק, מעליו או מתחתיו.

אם המחיר שלך גבוה מידי ביחס למחיר השוק ואתה לא מרוויח מספיק כי אתה לא יכול לסגור עסקאות במחיר זה, אזי יש לך בעיה בגובה ההוצאות של הארגון. בדוק מה הבעיה. אם אתה מרוויח הרבה, כי המחיר שלך כולל הרווח נמוך ממחיר השוק ובפועל אתה גובה יותר ממה שחשבת שאתה צריך, תחליט אם אתה רוצה להוריד את המחיר ולמכור יותר. תבדוק אם יש בך משהו מיוחד שמאפשר לך להיות מעל מחיר השוק. יתרון יחסי כלשהו. אם אין, רצוי שתבנה כזה. לכל אחד ייחוד משלו.

זה נכון שלרוב מחיר מוצר נדרש להיות סביב מחיר השוק, אבל חשוב כי תבצע תמחור נכון, בכדי שהארגון לא יפסיד וגם לא יוביל לקצב מכירות נמוך מידי!

 בניית תקציב, ניהול לפי תקציב ובקרה תקציבית

עצור! תרים את הראש ותסתכל קדימה. אל תהיה בת יענה ותטמון ראשך בחול ואל תהיה עכבר שרץ ללא כיוון. תהיה נץ שדואה מעלה, צופה למרחק ומסתכל על הכל בחדות ממעוף הציפור.

פעם בשנה אתה חייב להרים את הראש מהשוטף ולהסתכל למרחקים. קבע את היעדים ואת הדרכים להגיע אליהם. במילים פשוטות בצע תכנית עסקית מקוצרת , אפילו לשנה בלבד. התכנון איננו נפוץ מאד בשוק הישראלי לצערי.

גם אם אתה לא חושב שאפשר לתכנן בארגון שלך, זכור כי לא המצאת את הגלגל וכי אין כמעט ארגון שלא ניתן לתכנן בו את הצעדים קדימה.

בעלי עסקים נוטים לחשוב כי כאשר יש גידול בהזמנות ועלייה בהכנסות הארגון בצמיחה, אך שוכחים שההוצאות גדלות בהתאם (העסקה של עוד עובדים, תשלומים לספקים, רכישות, השקעות, מחסן או משרדים יותר גדולים…).

לכן מומלץ לך לבנות תקציב מכירות מפורט וניהול הוצאות בהתאם, אשר אמור לשקף את המטרות הברורות של הארגון. בעוד שבניית התקציב נעשית פעם בשנה, בקרה תקציבית אמורה להתבצע בתדירות חודשית, דו חודשית או רבעונית לכל הפחות, כך שבמידת הצורך תוכל לנקוט בפעולה מתקנת, לערוך שינויים ולשפר את ביצועי החברה עוד לפני תום שנה מבנייתו.

אז ללא שום תירוצים תתחיל לבצע פעולות אלו לבד או באמצעות מקצוענים בתחום הפיננסים ותגלה כי החיים הופכים פשוטים יותר.

בהצלחה!

 להרשמה לסדנת שיפור נזילות ואשראי, ביקורות עומק, מערכות מידע ומה שבינהם לחצו כאן

שתפו: