כיצד מגייסים מתנדבים לעשייה משמעותית?

מאת: עדי אזר, מנהלת מרחב מרכז בעמותה

כיצד מצליחה עמותת שיעור אחר להניע מעל 4,500 מתנדבים בשנה להעניק מהידע ומהיכולות שלהם כדי לעורר השראה אצל תלמידים?

קבלו 15 עצות מועילות מעמותת שיעור אחר, שעושה זאת בהצלחה כבר 15 שנה.

עמותת שיעור אחר מסייעת למערכת החינוך באמצעות מגוון תכניות התנדבות ומעניקה לציבור הזדמנות מרתקת להשתתף בתהליך החינוכי ולהעניק מהידע, מהניסיון ומהיכולות שלהם, לטובת עשרות אלפי תלמידים. הפעילות נערכת בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים בכל הארץ לטובת כל מגזרי  האוכלוסייה ובפריסה ארצית רחבה מאד (למעלה מ 100 ישובים, יהודים וערבים).

העמותה החלה את דרכה בשנת ההקמה עם 40 מתנדבים בלבד (בשנת 2002) וכיום מתנדבים מעל 4,500 מתנדבים  במגוון תכניות, החל מהתנדבות של מפגש בשנה ועד להתנדבות של שעתיים בשבוע לאורך שנה. שיעור אחר מגייסת, מכשירה ומלווה ארגונים, מתנדבים ובתי ספר, ומעניקה פלטפורמה מקצועית תומכת לאורך כל הפעילות.

לדברי מיכל ברק, מייסדת העמותה (ביחד עם אחותה תמר), הקמת שיעור אחר נוצרה מתוך מחשבה שלילדים חסרה בבתי הספר הזדמנות להכיר את העולם האמיתי, לחלום ולעוף עם הסקרנות שלהם. "חשבנו שכל אחת מאיתנו, וגם החברים שלנו, יכולים להביא לכיתות בבתי ספר משהו אחר – שיכול לסקרן ולענין ילדים, בעיקר כאלו שאין להם הזדמנות בסביבה הקרובה שלהם להיחשף למבוגרים שעוסקים במקצועות האלו או לשמוע על נושאים כמו משפט, תקשורת, היי טק. בדיעבד, אנחנו כל הזמן שומעות ממתנדבים כמה הם מרגישים סיפוק וגאווה להציג את העולם שלהם לילדים, וכמה מפתיע עבורם שהתלמידים כל כך מתעניינים וסקרנים."

כיום מעל 300 ארגונים וקבוצות מהמגזר העסקי, הציבורי והאקדמי, מתנדבים בכל שנה בתכנית שיעור אחר, מלמדים קורסי העשרה חווייתיים ומהווים עבור התלמידים מודלים לחיקוי מעוררי השראה. התלמידים נחשפים לעולם התעסוקה ופוגשים מגוון של בעלי מקצוע: שופטים, כלכלנים, עורכי דין, אנשי מחשבים והייטק, מהנדסים, רופאים, אדריכלים, אנשי תקשורת ואחרים.

את הקורס, הנמשך 12 מפגשים אחת לשבוע וכולל פעילת שיא, מעבירים קבוצות של עובדים ברוטציה תוך מתן גיבוי הדדי, במסגרת שעות הלימודים ובנוכחות מורה בכיתה. העמותה מציעה תכנית העשרה מקצועיות שפותחו לאורך השנים, ומתעדכנים באופן שוטף, על ידי צוות העמותה ומתנדבים ממגוון תחומי  עיסוק.

התכנית שיעור ביחד מציעה למתנדבים להשתתף כתומכי הוראה למתמטיקה, פיזיקה, כימיה, סייבר ואנגלית, ביחד עם המורים. התכנית מיועדת לאנשי מקצוע בעלי רקע מתאים ואהבה לנושא, המגיעים מהתעשייה הרלבנטית, מביאים ערך מוסף, ויכולים לסייע בשיפור ההוראה והלמידה של מקצועות אלו.

התכנית החלה עם 17 תומכי הוראה בשנת פילוט, וכיום לאחר ארבע שנים מתנדבים 400 תומכי הוראה בכל הארץ. תומכי ההוראה מתחייבים לשעתיים בשבוע לאורך שנת הלימודים ומשתתפים בתכנית הכשרה של 32 שעות. בזכות המתנדבים מקבלים התלמידים יחס אישי יותר, התרגול מאפשר תשומת לב רבה יותר לתלמידים, תומך ההוראה יכול לקדם קבוצות של תלמידים מתקשים או דוקא מצטיינים, לסייע בפרויקטים, והוא מהווה עבור המורה תומך בכל מה שיכול לקדם את התלמידים. התכנית מתאפשרת הודות לתמיכה של מגוון שותפים בהם קרן טראמפ ואינטל בתחום המתמטיקה והמדעים וחברת טבע בתחום הכימיה. בשנה האחרונה הציעה העמותה תכנית חדשה לקידום מקצוע האנגלית בבתי הספר הודות לתמיכתה של השגרירות האמריקאית, ולמעלה מחמישים מתנדבים, בהם עולים חדשים, עובדי הי טק ואחרים מסייעים לתלמידי כיתות ו'-ט' בכל הארץ.

מתנדבי שיעור אחר

אז מאיפה מתחילים וכיצד מגייסים את המתנדב/הארגון הראשון, את העשרות, המאות והאלפים שיבואו בעקבותיו? להלן 15 טיפים, אחת  לכל שנת  פועלה של שיעור אחר:

  1. להאמין – להאמין שאפשר. יש רבים המעוניינים להתנדב, כל עוד יבקשו מהם ויעניקו להם מסגרת מתאימה. לא להקשיב לכל מי שיגיד שלא יתנדבו, שלא ירצו ושזה לא יעבוד.
  2. להכיר את מערכת החינוך – להכיר את בתי הספר והמורים, את התכניות השונות, את הצרכים, הקשיים, והאתגרים שלהם. להבין איפה יכולים להיות הערכים המוספים של המתנדבים ואיך הם משתלבים עם צרכי בתי הספר.
  3. להכיר את הסביבה של פרופיל המתנדב הפוטנציאלי – עובדי מגזר עסקי, ציבורי או חברתי, פנסיונרים, בני נוער ואחרים. לדוגמא לגבי עובד ארגון – להבין מי המתנדב, מה יכול לתרום ומה פחות, איפה עובד, איך הוא מתנייד, האם מקום העבודה יודע שהוא מתנדב או לא, מאשר לו שעות התנדבות או לא, האם יש דמות בארגון שעוסקת בהתנדבות עובדים וניתן להרחיב את הפעילות, האם יש יום בשבוע המועדף להתנדבות (לעתים ימי ראשון בחברות הי טק), ועוד.
  4. להציע מגוון של תכניות – לפתח תכניות נוספות שעונות על צרכי השטח, ולהרחיב את יכולת ההשפעה לטובת מתנדבים, מורים ותלמידים. תכנית טובה היא כזו המבוססת על הידע שנצבר במילוי שתי העצות הקודמות – תכנית המותאמת ליכולות המתנדבים לתרום ולתחום הדעת שלהם, שתעניק להם תחושה של משמעות ומקום לבטא את הידע המקצועי שלהם; ותכנית שעונה על צורך אמיתי של תלמידים ומורים בבית הספר. חשוב להציע מודלים של התנדבות המתאימים לפרופילים נוספים של מתנדבים וארגונים. לעמותה מודלים מגוונים להתנדבות בחינוך – שיעור אחר (ארגונים וקבוצות), שיעור ביחד (יחידים), שיעור מהבית (הורים); וכן תכנית למורים (שיעור לדרך).
  5. להיעזר – להיעזר באנשים טובים היכולים ורוצים לתמוך, כמו חברי ועד מנהל, שותפים לדרך, מתנדבים ותיקים, כאלו היכולים להעניק ידע, ניסיון, מבט רחב יותר, קשרים, תרמה בשווה ערך וכל תרומה אחרת.
  6. להפעיל קשרים – תמיד נכון ויעיל לפעול דרך קשרים אישיים, חברתיים ועסקיים. להרבה אנשים יש כוונה ורצון טוב לעשייה ולהשפעה בתחום בו העמותה פועלת. לא לחשוש לבקש, אנשים אוהבים לסייע, גם הבכירים בהם.
  7. לגייס צוות מנצח – לא לוותר על איכות צוות העמותה. ניתן להגיע לאנשים איכותיים עם מאמץ ממוקד ותהליך מיון קפדני (בשיעור אחר – קורות חיים, ראיון טלפוני, יום מיונים, ראיון עומק, שאלון כתוב, ממליצים, גרפולוגיה). העובדים נדרשים למקצועיות, מחויבות, שיתוף ולמידה, וצריכים להיות בעלי מגוון יכולות וכישורים, שלא קל למצוא אצל אותו אדם – יצירתיות לצד הקפדה על תהליכי עבודה, רגישות לצד אסרטיביות, הבנת התמונה הרחבה לצד ירידה לפרטים.
  8. להתנהל בצניעות – לעמותת שיעור אחר אין משרדים, רכבים או נכסים אחרים. הרכזים פרוסים בארץ ורוב עבודתם מתבצעת בשטח או מבתיהם, מה שמסייע לחסכון תקציבי משמעותי.
  9. להגיב מהר לפניות  – מתנדבים פונים להתנדבות ומצפים לקבל תגובה מהירה. גם אם התהליך לגיוס למחזור הבא טרם החל, חשוב להשיב להם ולעדכן מה צפי התהליך. העדר תגובה מייצר אכזבה אצל המתנדב ולא מעיד על מקצועיות הגוף המשלב, כך שעוד טרם החיבור יש תחושה לא טובה. לשמחתנו שיעור אחר מקבלת פניות רבות בכל חודש, של ארגונים ומתנדבים שהגיעו דרך מכרים וממליצים. מענה מהיר מאפשר לנו לשמר אותם לפתיחת מחזור ההתנדבות הקרוב.
  10. לפעול לשימור מתנדבים – חשוב מאד לשמר את המתנדבים ואת כל השותפים האחרים. מתנדב שפעיל מספר שנים הוא מתנדב טוב יותר, מודע יותר, מנוסה יותר וגם כזה שירצה להמליץ לאחרים להצטרף. חשוב לשמור על קשר רציף, להבין מה טוב להם ומה פחות, להראות להם היכן עם משמעותיים כי לא תמיד קל להם לראות זאת, או שאינם מבינים עד כמה, לסייע ולתמוך בפועל בכל מקום שנדרש. אנו גאים על שותפויות שנמשכות מעל 10 שנים עם ארגונים, מתנדבים, בתי ספר ומורים – בהתנדבות ובתרומה.
  11. להוקיר – להוקיר זה גם תודה אבל לא רק. לדאוג באופן יזום שיש הוקרה בין השותפים, גם אם לא תמיד הם שיוזמים אותה… להוקיר את המתנדבים מול מנהליהם הישירים כל עוד בדקנו וזה מתאים למתנדבים. להציע לארגון להוקיר את עובדיו. להציע לבתי הספר להוקיר מורים ומתנדבים. להוקיר מטעם העמותה עם תמונות וציטוטים יפים. לקדם יחסי ציבור מדי פעם שיוקירו את הארגונים. יש פה מעגלים רחבים של הוקרה שצריך להשקיע בה, גם לשמה וגם לצורך המשכיות הפעילות.
  12. להשקיע במשאבי לימוד והעשרה – להשקיע בהכשרות למתנדבים ולצוות לאורך כל תקופת התפקיד; להציע חומרי העשרה ולסקרן אותם להרחיב את הידע ומקורותיו.
  13. לא להתעייף – חשוב מאד בתחילת הדרך, וגם בהמשך, לכתת רגליים מארגון לארגון ומפגישה לפגישה, על מנת להסביר את החשיבות והמטרה של העמותה ולרתום עוד ועוד מתנדבים.
  14. להיות מקצועי – מקצועיות באה לידי ביטוי בכל תהליכי הגיוס, ההכשרה והליווי של המתנדבים. חשוב להקפיד על פיתוח תכנים ומערכי הדרכה מותאמים, לעדכן באופן שוטף, להגיע לצפות בפעילויות, לסייע ולכוון בכל דרך, להעביר משובים, וכך להעניק סביבה המאפשרת התנדבות מיטבית.
  15. להתפתח – להרחיב את סל התכניות, להרחיב את קהל המשתתפים (מתנדבים ובתי ספר), לפתח שותפויות נוספות. אחרי שנים של פעילות השותפים מחפשים גיוון. אם יוכלו לקבלו בתוך העמותה, ימשיכו אתכם גם לאתגר הבא. תומכי ההוראה הראשונים הגיעו מבין מתנדבי שיעור אחר שלימדו פעמיים בשנה ועברו ללמד פעם בשבוע.

לדברי דפנה דור, מנכ"לית עמותת שיעור אחר, שיעור אחר השקיעה כבר מתחילת דרכה בתשתיות של יצירת תהליכי העבודה ומערכת ניהול ידע, והיא משקיעה באלו מדי יום ושעה, כדי להמשיך ולהתרחב לשביעות רצונם ולרווחתם של השותפים לפעילות. חשיבה רחבה, למידה והכרות עם תהליכים חינוכיים וחברתיים חשובים ובעיקר נחישות לפעול טוב יותר, מאפשרים לנו להתפתח ולהתרחב.

מתנדבי שיעור אחר

מדי שנה מחדש, זה מרגש וממלא את הלב לראות אלפי אזרחים מהמגזר העסקי והציבורי, שבוחרים להתנדב בתכניות שלנו בבתי ספר וחושפים את התלמידים לתחומי עיסוק ומקצועות שונים, במטרה להרחיב עבורם אופקים ואת מנעד החלומות שלהם. המגוון והטווח הרחב של עולמות התוכן מהם המתנדבים מגיעים, כוללים את תחומי הטכנולוגיה, משפט, כלכלה, תעשיה, אדריכלות, תקשורת ועוד, ומהווים למעשה מודל לחיקוי לנתיבי חיים, תחומי ענין והצלחה עבור התלמידים.

החוויה המשותפת היא לגמרי הדדית, הן לתלמידים ולמורים והן למתנדבים ולארגונים המשתתפים בתכניות שלנו.

אנו קוראים לציבור הרחב, לכם שקוראים כתבה זו, ולמכרים שלכם, להצטרף אלינו להתנדבות משמעותית במערכת החינוך. קישור לאתר  http://www.shiuracher.org/בואו-להשפיע

חפשו אותנו גם בפייסבוק 'שיעור אחר' https://www.facebook.com/shiuracher

ובואו להשפיע!

שתפו:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>